به قلم آقای هاشم پاکرو

 

  آقای هاشم پاکرو نماینده و امین آقای دکتر مهدی فخارزاده در ایران است و با کوشش و پیگیری صمیمانه ایشان آقای دکتر فخارزاده قبول کردند که در دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی  تخصصی بیمه شرکت سوشیانت  بازآر شرکت نمایند. آقای هاشم پاکرو  40 سال فعالیت موثر بیمه ای به ویژه  در بخش بیمه های عمر در بازار بیمه را داشته اند، در همه 40 سال گذشته از زمانی که آقای پاکرو مدیر ارشد آموزش و فروش بیمه بین المللی  ایران و آمریکا در سالهای  1354 تا 1357  بوده اند و با آقای دکتر فخار زاده آشنا شده اند و پس از آن پیوسته بوسیله مکاتبه یا حضوراً در سفر های آقای دکتر فخارزاده  به ایران درکنار ایشان بوده اند، همچنین در سفر آقای هاشم پاکرو به آمریکا روز های متوالی در نیویورک  و نیوجرسی (محل دفتر  آقای دکتر فخارزاده) با ایشان گفتگو کرده اند و بازدیدهائی از شرکت های بیمه و شرکت مترو پالیتن و محل دفتر آقای دکتر فخارزاده  داشته اند آنچه که در پیش رو می بینید زندگی نامه آقای دکتر مهدی فخارزاده و خاطرات آقای هاشم پاکرو از ایشان  است. 

دکترمهدی فخارزاده

الگویی با شکوه از یک" نماینده فروش بیمه عمر حرفه ای"

برای همه نمایندگان بیمه عمر دنیا                                                                             

  نوشته: هاشم پاکرو                                                                                        

آقای دکتر مهدی فخارزاده استاد همه ما در سلخ اردیبهشت 1301  (اول اردیبهشت 1301=1922 میلادی)در تهران و درخیابان خراسان به دنیا آمد. پدرشان تاجر عمده فروشی خواروبار و دارای  مغازه سقط فروشی(فروشنده مواد خوراکی سفت و سخت مثل قند و شکر و نبات) بوده اند و به یاد می آورند که بخشی از خانه بزرگ قدیمی در خیابان خراسان  محل انبارگونی های کشمش ، گردو و امثالهم بوده است ،البته پدرشان گهگاه  هم به خرید و فروش ملک می پرداخته اند . پدرایشان سواد اندکی ( سوم ابتدائی) داشته اند و بسیار مذهبی بوده اند. وقتیکه پدرآقای فخارزاده با  مادرشان که 13 سال سن داشته اند، ازدواج می کنند دارای 7 فرزند می شوند ( با احتساب  آقای  فخارزاده) و متاسفانه در حالی که  آقای فخارزاده حدود 5 سال داشته اند مادرشان در سن 24 سالگی به علت تجویز داروی اشتباهی جهت درمان بیماری حصبه  فوت  می کنند  و بعد از مدتی  پدرشان همسر دوم  اختیار می کنند که از ایشان هم دارای 18  فرزند می شوند  و آقای  فخارزاده دارای 24  خواهر و برادر بوده اند که متاسفانه3 نفر از آنان درکودکی به علت خفگی در حوض می میرند، 10 نفر خواهر برادر دیگر نیز در کودکی و بعد به دلیل بیماری فوت می کنند و ما بقی تا سال 1389 زنده  بوده اند که در سال مزبور خواهر (یکی کوچکتر از ایشان و یکی بزرگتر ) را از دست  می دهند . ما بقی خواهران و برادران 9نفر به حمد الله دارای عمر طولانی هستندکه  همه آنها  با تشویق و حمایت  آقای دکتر  مهدی  فخارزاده به آمریکا مهاجرت کرده اند. که اسامی آنها به شرح ذیل است:

1- جلال(مدرس) 2-اکرم(خانه دار) 3-هادی (مهندس و کارمند بوئینگ) 4- اعظم (خانه دار) 5-پروین(خانه دار)

6-جواد(متخصص علوم کامپیوتردر بوستون) 7-رضا(تاجر ومشاور املاک پدر) 8-علی (متخصص کامپیوتردر بوستون) 9-فرح(خانه دار)

 تحصیلات ابتدائی را در مدرسه اقبال و تحصیلات سیکل اول را دردبیرستان دارالفنون طی میکنند و سپس تحصیلات سیکل  دوم  یعنی پایان دبیرستان و گرفتن  دیپلم را در دبیرستان  دارائی  به پایان می رسانند، ایشان سپس وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران می شوند و در سال 1325 فار غ التحصیل می شوند و بعد از حدود 2 سال تصمیم می گیرند که وارد خاک آمریکا شوند. تصمیم آقای دکتر فخارزاده مبنی بر ادامه تحصیل درآمریکا با مقاومت و مخالفت جدی پدر روبرو می شود اما آقای  فخار زاده با حسن تدبیر  و پشتکار خود با پدر به مفاهمه میرسد و بالاخره  در سال 1948 وارد کشور آمریکا می شود و علی رغم  تحصیلات حقوق، نخست در رشته اقتصاد در سطح فوق لیسانس در دانشگاه بیریگام یانگیونیورسیتی در ایالت یوتا و سپس در سطح  فوق لیسانس، چون دارای  نمرات خوب بودند  بصورت اسکالر شیب( بدون شهریه) در رشته اقتصاد و تبلیغات  Business addminestration درمقطع دکتری وارد دانشگاه  یونیور سیتی آو  واشینگتن در ایالت واشینگتن  می گردد.

 دکتر فخارزاده  در طی تحصیلات دکتری در همان دانشگاه یونیور سیتی آو واشینگتن عاشق  یک دختر خانم اشراف زاده  و نجیب زاده ایسلندی بنام خانم سیگ رون(Sig runمتولد 1929 میلادی می گردد

( بعد ها متوجه  می شوند که پسر عموی  دوشیزه  سیگ رون پرزیدنت کشور ایسلند است) که این عشق و وصلت مورد مخالفت خود دختر، دوستان او، خانواده او و حتی خانواده آقای دکتر فخارزاده (به علت خارجی بودن همسر) واقع می شود و ایشان در ره  عشق خود  همه  جا را بن بست  می بینند اما  همانطور  که در کتاب خود شرح داده اند هیچگونه مانعی برای ایشان در زندگی وجود ندارد  و معتقدند هر مشکلی را راه حلی در پی دارد لذا عشق و دلدادگی خود را به دختر خانم ایسلندی  به ثمر می رسانند و با لاخره با ایشان ازدواج  می کنند.(جولای 1953) همسر ایشان خانم سیگرون مانند خود ایشان بسیار خوش بر خورد، خوش لباس، متین  و مسلط به زبان فارسی  می باشند  و دارای  تحصیلات  دانشگا هی لیسانس در رشته شیمی تغذیه از دانشگاه  یونیور سیتی آ و واشینگتن بوده و نیز دارای تحصیلات فوق لیسانس در رشته شیمی تغذیه از دانشگاه کرنل نیویورک می باشند و در درست کردن  غذا های ایرانی  برای آقای دکتر  فخار زاده  بسیار مسلط می باشند . مکارم اخلاق این بانوی محترم ایسلندی در سفر اول به ایران و دیدن پدر و خانواده آقای دکتر فخارزاده  او را محبوب  دل پدر شو هر و خانواده  شوهر می کند و عشق آقای دکتر فخارزاده سرانجام به بار می نشیند و زندگی پر ثمر آنان شکل می گیرد.

 حاصل ازدواج آقای دکتر فخارزاده 4 فرزند است 3 پسر(یکی فریدون متخصص جراح دست- دومی جهانشاه  متخصص علوم کامپیوتر– سومی شاهین متخصص جراح  پوست و ژنتیک) و1 دختر خانم بنام شیرین ( متخصص در علوم کامپیوتر ) میباشد که همه آنها  آشنا  به زبان  فارسی  و فر هنگ  ایران زمین  میباشند. آقای دکتر فخارزاده  دارای 9 نوه بوده و اولین نتیجه ایشان در هفته آخر دی 1390 به دنیا آمده است .

بعد از  پایان لیسانس خانم سیگرون فخارزاده برای مقطع  فوق لیسانس به دانشگاه معتبر و مشهور کرنل در ایالت  نیویورک  می روند  و مدتی  بعد به عنوان General manager یک کمپانی معروف مشغول به کار می شوند در حالی که حامله  هم بوده اند  و شوهرشان  آقای فخارزاده بیکار بودند، در سال 1955 در دوران رکود اقتصادی آمریکا و بیکاری ( حدود سال 1334) آقای دکتر فخارزاده  به عنوان مامور  وصول حق بیمه های عمر شرکت  مترو پالیتن (Metlife) در خیابان 47 نیویورک مشغول به کار  می شوند  در حا لیکه  به شدت  نیاز  به  کار داشته اند و شغل بیمه و به ویژه  فروش  بیمه عمر برای ایشان بسیار ناآشنا و سخت بوده است  اما پشتکار  ، اعتقاد به  رفع  هر مانعی در راه موفقیت  و اعتماد به نفس  فراوان موجب میگر دد که ایشان  این  موانع  را نیز بر طرف نمایند و مدتی بعد فروشنده بیمه عمر به همان مشتریان قدیمی یاخانواده  آنان  می شوند  و تا سال  1339 به عنوان یک سلزمن و فروشنده معمولی بیمه های عمر شرکت  مترو پالیتن   مشغول به کار می شوند و پس از آن  به مدت10 سال  نماینده فروش رسمی شرکت بزرگ بیمه مت لایف میگردند و از آن پس به عنوان  مدیر ارشد  فروش  کمپانی  Metlife که بزرگترین  شرکت بیمه عمر آمریکا و دارای بالغ بر 000/000/50  نفر بیمه شده میباشد، تا هم اینک مشغول به کار می باشند.

 نکته جالب اینکه در شروع کار آقای دکتر فخارزاده که مامور وصول حق بیمه  عمر بوده اند  بیمه های عمر ایشان  دارای سرمایه  بیمه 300 تا 700دلار  بوده است  که  برای  وصول  حق بیمه های ناچیز این بیمه نامه ها( هفته ای حدود 5 سنت حق بیمه  هر بیمه نامه) زحمات  و کوشش فراوانی را متحمل می گردند و این کار را عار نمی دانند  اما  امروزه  آقای  دکتر فخارزاده  بیمه های عمری می فروشند  که سرمایه  کمترین آنها 000/50  دلار  و بیشترین  آنها 30 میلیون دلار  است. جمع فروش تعداد بیمه های عمر فروخته شده  به وسیله آقای دکتر فخارزاده  حدود 2500 بیمه نامه با سرمایه های بالا می باشد.

فعالیت های فرهنگی

دکتر فخارزاده در چندین سازمان  و موسسه بیمه ای مختلف سمتهای  اجرا ئی داشته ، افتخارات و عناوین  بسیاری  را از آن خود ساخته است . وی  هر ساله  قریب  به 40 سخنرانی را در نقاط مختلف جهان در مورد شیوه های فروش بیمه های عمر ارائه میکند که به شدت  مورد استقبال شرکت کنندگان  قرار میگیرد. لازم  به یاد آوریست که جهت دعوت ایشان به اقصی نقاط جهان از چند ماه  قبل قرار ملاقات میگیرند و حداقل هزینه  سخنرانی ایشان 000/10 دلار توام با هزینه  سفر  با هواپیمای فرست کلاس و هتل5 ستاره  میباشد.

نکته جالب  اینکه ، با انکه ایشان نماینده و مدیر فروش ارشد شرکت بیمه Metlife هستند و ظاهراً شرکت  مزبور  نبایستی  اجازه  دهد که  برای  سایر شرکت های بیمه آموزش دهند،لیکن شرکت بیمه Metlife  نه تنها  مانع  ایشان  نمیگردد ، بلکه فعالیت های آموزشی و فرهنگی ایشان را افتخار  و فرصتی مناسب برای  تبلیغ شرکت خود می داند و این مسئله  برای شرکت  های بیمه  ایرانی می تواند الهام دهنده باشد تا  تنی چند از مدیران ارشد فروش وآموزش بیمه های عمر در ایران را که تعدادشان به انگشتان دست هم نمیرسد آزاد  باشند تا به  آموزش و توسعه فرهنگ بیمه های عمر در سایر شرکت ها ی بیمه بپردازند. آقای دکتر فخارزاده جزو 10  فروشنده برتر دنیا در زمینه فروش بیمه های عمر می باشد و به شدت در دل شنوندگان  خود اثر بخشی دارند تا حدی که یک چینی زندگی نامه ایشان را به زبان چینی تالیف آورده است. ایشان  دارای 2 کتاب مشهور  به شرح ذیل میباشند:

* کتاب  اول  Noting is impossible: ( هیچ چیز نشدنی وجود ندارد)

* کتاب دوم :Every thing  is  possible (همه چیز شدنی است)

این کتاب ها چندین بار چاپ شده است و فروشندگان بیمه عمر در اقصی نقاط جهان  از این کتابها استقبال فراوان کرده اند و به زودی به وسیله انتشارات شرکت سوشیانت بازآر ترجمه و روانه بازار خواهد شد. همچنین رسانه های مختلف از جمله  بخش فارسی  صدای آمریکا (VOA)  مصاحبه ی ویژه با او داشته یا مجلات متعدد با ایشان مصاحبه کرده و عکس ایشان را روی جلد خود قرار داده اند از جمله مجله فورچون در سال 1974، 7صفحه خود را به زندگینامه  ایشان اختصاص داده است.

فعالیت های خیریه

دکتر فخارزاده و همسر محترمشان خانم سیگرون پیوسته به امور خیریه  توجه زیادی داشته اند از جمله آنکه ایشان ثلث ثروت پدر و سهم ارث خودشان در ایران را  که جمعاً  حدود 400 هزار  دلار می شود را در حسابی در ایران ذخیره  میکنند و مبلغ 000/600/1 دلار  هم از در آمد خود در آمریکا را ذخیره کرده  به آن اضافه میکنند و چند سال  پیش (حدود  سال 1383) به کشور  باز می گردند و تصمیم می گیرندکه  این سرمایه را جهت احداث یک موسسه خیریه آموزشی مدرن در چندین هکتار  و نزدیک تهران در ورامین، از دبستان تا دبیرستان با مدر ن ترین فضای آموزشی  و ورزشی و بهترین و مدرن ترین وسایل کامپیوتری و آموزشی و سالن آمفی تئاتر با بالاترین استاندارد روز دنیا اختصاص دهند که مراحل تاسیس این موسسه  خیریه  و آموزشی نیز انجام می گیرد، حتی زمینی نیز با قیمت مناسب از طرف دولت ایران به این امر اختصاص  می یابد  ولی متاسفانه  با بازگشت ایشان به آمریکا قوانین تحریم آمریکا بر علیه ایران شدت می یابد و مانع انتقال سرمایه  ایشان به ایران می گردد  و این مسئله همچنان مسکوت مانده است ، معذالک ایشان و همسرشان  در وصیت نامه خود موسسه خیریه را پیش بینی کرده اند .

1)تاسیس بنیاد  خیریه  جهت  ادامه تحصیل کودکان بی بضاعت ایرانی و ایسلندی

2) تاسیس  بنیاد  خیریه جهت حمایت از افراد بی بضاعت بصورت عام

عضویت در انجمن MDRT

انجمن MDRT یعنی(Million Dollar Round Table ) :معروف به میز گرد میلیون دلاری یا  انجمن  فروشندگان  حر فه ای  سا لها  پیش و در سال 1927 تاسیس  شده  است  و هدف  آن  حمایت ، تقویت  و معرفی  فروشندگان  برتر  در 3 زمینه سرما یه گذاری – بیمه درمان و بیمه عمر میباشد عضویت در این انجمن در 3 سطح می باشد :

1- سطح اولیه Qulify  member ( عضویت اولیه )

 که در زمینه قبول نمایندگان  فروش  بیمه عمر  در هر کشور  مقررات  خاصی تدوین شده است  که برای ایران  برای  یک سال  میلادی  تولید 87500  دلار کارمزد  یا 175000 دلار حق بیمه (2 برابر میزان کارمزد سال اول بیمه نامه ) میباشد.

2- سطح متوسط cort  of table

 که سطحی بالاتر  از سطح اولیه بوده  و اعضاء پذیرفته  شده  صلاحیت  برنامه  ریزی  مالی  اولیه  را برای  مشتریان خود  را دارند که می بایستی  در یک سال میلادی  تولید 242000 دلار کارمزد  یا 484000 دلار حق بیمه (2 برابر میزان کارمزد سال اول بیمه نامه) را داشته  باشند.

3- سطح عالی TOp of  table

که بالا ترین سطح بوده و پذیرفته شدگان در این سطح صلاحیت برنامه ریزی مالی درزمینه سرمایه گذاری ،بیمه درمان  و بیمه های عمر  برای مشتریان خود را دارند و درحقیقت یک استراتژیست مالی برای مشتریان خود هستند. تولید حق بیمه این اعضا در یک سال میلادی  میبایستی 525000 دلار کارمزد یا 1050000 دلار حق بیمه (2 برابر  میزان کارمزد  سال اول ) باشد.

نکته مهم  : میزان کارمزد  بیمه های عمر پس انداز  در سال اول  در آمریکا 50% حق بیمه  می باشد که در حال حاضر در ایران بین 5/37 %  تا 40 % است .

آقای دکتر فخار زاده از بدوتاسیس انجمنMDRT  29 بار (در طی 29 سال) درسطح عالی(Top of Table) عضو شده اند و معمولاً در جلسات  گردهمائی اعضا که گاه در طی سال 1 بار و عمدتاً در آمریکا ی شمالی میباشد در سطحی فعال حضور داشته  وسخنرانی های آموزشی دارند.

یادآوری :

1- آقای فخارزاده از بنیان گذاران انجمن مشابه MDRT بنام انجمن FORUM  میباشد که هنوز هم فعال  است واین  انجمن  برای  اولین  بار عضویتTOp of  table  را  حدود 30 سال قبل طراحی  کرد که شرط میزان  کارمزد  مبنای  آن 6 برابر کارمزد سطح  اولیه  است و همین مسئله موجب شد که  انجمن MDRT نیز به  فکر  طراحی  عضویت TOp of  table افتاد.

2- هر ساله حدود 21000 نفر در عضویت  MDRT قبول میگردند و به هر دلیل از جمله به دلیل نبودن بودجه  سفر – نگرفتن ویزا  و غیره اکثریت آنان موفق به شرکت در سمینار های آموزشی و گردهمائی  اعضا  MDRT در آمریکا نمی شوند  و تنها حدود 7000 نفر موفق به سفر  به آمریکا می گردند.

3-در سطح TOP OF TABLE هر ساله حدود 350 تا450 نفر قبول  می گردند که بخشی از آنان نیز موفق به  سفر به آمریکا نمی شوند.

4-آقای دکتر  فخارزاده  از اعضاء فعال  اجرائی  و سخنران جلسات MDRT  بوده اند و از جمله  2 سال، از  اعضاء هیئت مدیره این انجمن بوده اند .

  منشور اخلاقی MDRT

اعضای انجمن MDRT باید خود را ملزم  به رعایت  و بر آورده کردن  کامل  اصول  اخلاقی  MDRT بدانند که می بایست تامین کننده ی بالاترین استاندارد های عضویت این انجمن باشند. این استاندارد ها برای عموم مردم ونیز  برای صنعت و حرفه بیمه ، مفید و سودمند خواهند بود:

1. همواره سود و منفعت مشتریان خود را بالاتر از سود ومنفعت شخصی خود قرار دهید.

2. حفظ و بر قراری بالاترین استاندارد های  شایستگی حرفه ای و ارائه برترین  مشاوره های ممکن  به مشتریان از طریق حفظ و بهبود شایستگی ها ، مهارت ها و دانش خود.

3. با اطمینان خاطر  کامل و به صورتی ممتاز و محسوس ، تمامی امور مربوط به کسب وکار  مشتریان تان و اطلاعات شخصی  آنان رسیدگی کنید.

4. به صورت کامل و کافی ، تمامی حقایق لازم جهت  توانمند سازی  مشتریان برای گرفتن تصمیمی آگاهانه، را در اختیار وی قرار دهید.

5. نظام اخلاقی ورفتاری را پیش بگیرید که به طور مطلوبی ، منعکس کننده ی ارزش های والای  صنعت بیمه های زندگی و انجمن MDRT باشند.

6. تصمیم بگیرید که هرگونه  جایگزینی و تغییری در بیمه نامه یا امور مالی که  انجام می دهید ، باید فقط در راستای منافع مشتری باشد.

7. از مقررات و قوانین جاری موجود در صنعت بیمه های زندگی  پیروی کنید  و به آنها وفادار بمانید.

شیوه زندگی و تغذیه  آقای دکتر فخارزاده در آمریکا

 همانطور که می دانید کشور آمریکا یک کشور سرمایه داریست که  پر از رقابت های خاص و فروش کالا  در آن سطوح متنوع وجود دارد  واین دیدگاه  در زمینه تغذیه و تولید گوشت های مرغ  ، گاو ، گوسفند و ماهی  غیر ار گانیک و غذا های  فست فود  و تولید  انواع  نوشابه های  الکلی  و گازدار ،قهوه  و غذا های کنسرو  شده  و تغییر  شکل  داده شده  مثل سوسیس و کالباس مشتری فرا گیر شده است . پژوهش علمی جدید ثابت کرده است خوردن و آشامیدن  این نوع غذا ها و آشامیدنی ها بیماریهای جسمی  و روان   تنی بسیاری را موجب شده است  که در سا لهای اخیر مورد اعتراض  پزشکان  حاذق  و متخصصان  تغذیه  و اطباء گیاهی و طب جانشین قرار گرفته است.

نکته بسیار با اهمیت که می تواند برای فروشندگان  بیمه عمر در دنیا  و به ویژه  در ایران آموزنده  باشد شیوه زندگی سالم و تغذیه صحیح ایشان است که راز ماندگاری، عمر طولانی ، سلامت کامل ،انرژی فراوان، کار طولانی توام با شادابی  و هوش و حافظه شگفت او را آشکار می کند با نگاهی  به این شیوه زندگی  و تغذیه  و الهام  از آن  می توانیم در زندگی خود معجزه بیآفرینیم.

آقای دکتر فخار زاده  در طی حدود 60 سال حضور درآمریکا لب به مشروب و سیگار نزده اند- در کشوری که بعضی از آمریکا ئی ها روزانه 10فنجان قهوه می خورند، در طی 60 سال فقط فنجان قهوه خورده اند  قمار حتی تفننی نکرده اند  نوشابه های گازدار قند و شکر سفید- غذا های کنسروی  گوشت خوک سوسیس وکالباس  را ابداً نخورده اند ونمی خورند. اصولاً ایشان معتقدند  که هر چه بد است و برای بدن  مضر است را نباید خورد، سرخ کردنی به میزان کم و انواع سس و ادویه تند  را نیز خیلی کم  می خورند. چون ایشان کمی قند دارند شیرینی طبیعی مثل عسل ،خرما ، کشمش را نیز  به میزان کم میخورند ، نمک سفید را خیلی کم می خورند و بیشتر در صورت امکان نمک دریا می خورند.

 ساعات خواب و بیداری : تحت هر شرایط هر شب  ساعت 10 می خوابند و  ساعت 5/ 3 تا  4  صبح  بیدار می شوند و پس از استحمام، به مدت 50دقیقه ورزش سوئدی می کنند و آنگاه نماز می خوانند ، نیایش ایشان  به در گاه خداوند  در همه  سا ل های گذشته ترک نشده است و سپس به صرف صبحانه که معمولاً خودشان درست می کنند می پر دازند و بعد کار روزانه ایشان با شادابی و انرژی فراوان شروع می گردد  و تا عصر ادامه می یابد.

 برنامه مثالی یک روز تغذیه  آقای فخار زاده :

صبحانه : یک گریپ فروت – حلیم( شامل: یک حبه سیر و سبوس  جو آماده با آب، زنجبیل ، پودر دارچین، سیب قاچ کرده ، میوه ،گردو ، 12 بادام (سیب و گردو بوی سیر را می برد) در صورت امکان کره - مربا - پنیر

 نا هار : اگر در منزل باشد( ناهار اصولاً در آمریکا حداقل است) آبگوشت  با گوشت مرغ یا بوقلمون (گوشت قرمز  بندرت میخورند) عدسی _ خوراک لوبیا _ 2 اسلچ نان سبوس دار _انواع خورشت

 اگر مهمان باشند یا مهمان داشته باشند خوراک های سالم و توام با سبزیجات مثل خوراک چینی – مرغ و ماهی  حتی المقدور  ارگانیک

شام : مفصل تر است و معمولاً هر شب سالاد و ماهی و خوراک های ایرانی مثل آبگوشت مرغ و انواع خورشت ها

 این  شیوه زیستن راز سلامت ، شادابی، بذله گوئی ، تمرکز حواس ، پرکاری ، جاذبه ، موفقیت و شهرت  آقای دکتر فخارزاده است که به مراتب  از شهرت کاری ایشان مهم تر و آموزنده تر است. شاید برای خواننده این سطور حیرت آور باشد که ایشان در سن 90 سالگی دارای دندان سالم بوده و فاقد دندان مصنوعی می باشند. اواخر دی ماه  1390 چشم پزشک ایشان چشمان وی را معاینه کرده و برای  اولین بار  عینک پیر چشمی تجویز کرده  است! و ایشان هرگز سابقه بیماریهای چشمی مانند آب مروارید و غیره نداشته وچشم پزشک گفته است که چشمان شما مانند چشمان  یک جوان 30 ساله است !!!

رابطه شرکت بیمه مترو پالیتن (metlife)  با دکتر مهدی فخارزاده

شرکت بیمه مترو پالیتن معروف به بیمه Metlife  بزرگترین شرکت بیمه عمر آمریکا است و بیش از 5.0.000.000 نفر بیمه شده عمر دارد و گرچه در آمریکا بیش از 2000 شرکت بیمه وجود دارد ولی خوشنام ترین ، معروف ترین و یکی از قدیمی ترین آنها شرکت بیمه  Metlife است . این شرکت بیمه در زمینه بیمه های اموال هم فعال است اما استقبال مردم آمریکای شمالی از بیمه های عمر این شرکت در سطحی وسیع است . از طرف دیگر شرکت بیمه مشهور AIG  بزرگترین شرکت بیمه عمر در جهان است که در بیش از 300 نقطه جهان شعبه دارد و در بحران اقتصادی سالهای اخیر آمریکا شرکت بیمه AIG نیز به شدت دچار مشکل شد تا جائیکه دولت آمریکا 77 میلیارد دلار به آن شرکت کمک کرد که بعداً آنرا تسویه نمودند، شرکت Metlife  در سالهای اخیر اقدام به خرید بخش عمر شرکت AIG  با حفظ نام برند آن نمود و اینک شرکتMetlife  بزرگترین بیمه گر بیمه های عمر در جهان است، البته خرید شرکت های بیمه معتبر و با حفظ نام برند آنها جزو سنت ها و روش های شرکت بیمه Metlife  است کما اینکه با همین شیوه شرکت بیمه نیوانگلند و شرکت بیمه میوچال نیویورک را هم خریده است.

در آمریکای شمالی انتخاب نماینده بیمه عموماًو نماینده بیمه عمر خصوصاً دارای مراحل جدی ، دقت نظر، وسواس حرفه ای و توام با امتحانات خاصی و نیز مصاحبه های علمی است که با کمک انجمن صنفی نمایندگان بیمه هر ایالت انجام می گردد، به عنوان مثال بعد از کاندید شدن کسی به عنوان نماینده بیمه در مورد تحصیلات ، اعتبار سوابق مالی و خوشنامی او تحقیق می کنند و سپس با او مصاحبه های علمی با تکیه بر مبانی روانشناسی شغلی و سازمانی می شود تا متوجه شوند از نظر شخصیتی می تواند نماینده بیمه گردد؟ و در صورت قبولی بایستی کتاب های قطوری را در زمینه کار آتی خود (بیمه های اموال ، بیمه های اشخاص یا هر دو ) بخواند و سپس امتحان دقیقی زیر نظرشرکت بیمه و انجمن صنفی آن ایالت انجام  می گیرد و در صورت قبولی فقط می تواند مثلا در ایالت نیویورک کار کند و نمی تواند در ایالت کالیفرنیا فعالیت نماید و در صورتی که بخواهد در ایالت کالیفرنیا نیز کار کند باید همان مراحل پیچیده فوق طی شود. با شروع کار یک نماینده بیمه عمر نخست از مراحل بسیار ابتدائی کار می کند و زیر نظر یک نماینده بیمه قدیمی (مدیر فروش و آموزش) فعالیت کرده و بمرور اگر لیاقت و استعداد او برای مدیر مربوطه ثابت شد بعد از چندسال ارتقاء می یابد. آئین نامه های انظباطی خاص و دقیقی بر روابط فروش نماینده بیمه با بیمه گذار حاکم است که به صورت عرف و سنت در آمده است و حاصل تجارب طولانی صنعت بیمه در آمریکاست و حفظ حقوق صنعت بیمه و حقوق جامعه نمایندگان بیمه را در آن ایالت را در بطن خود دارد، به عنوان مثال اگر نماینده بیمه عمر از کارمزد بیمه عمر به بیمه گذار تخفیف بدهد چون روابط کار را متزلزل کرده و حرفه فروش بیمه را خوار و خفیف نموده، و رقابت مکارانه را در بازار بیمه آمریکا ایجاد کرده است نه تنها نمایندگی او لغو می شود بلکه او را به محاکم تخصصی قضائی معرفی می نمایند و ممکن است به زندان هم بیفتد!

در سال  1955 وقتی که همسر آقای دکتر فخارزاده برای تحصیل (فوق لیسانس) به دانشگاه کرنل نیویورک می آیند و به تبع آن مشغول به کار می شوند، طبعاً ایشان هم از ایالت واشنگتن به ایالت نیویورک نقل مکان می کنند و با آنکه تحصیلات دکتری داشته اند با دوران بحران اقتصادی آن سالها روبرو می شوند و مثل بسیاری دیگر بیکار بوده اند و زمانیکه به اداره کاریابی مراجعه می کنند با توجه به تحصیلات دانشگاهی ایشان ، برایشان کار پیدا نمی شود و کارمند مربوطه به او کار بیمه را معرفی می کند و در نتیجه به شرکت بیمه Metlifeنیویورک مراجعه کرده و با او مصاحبه های حساب شده می شود و مصاحبه کننده دچار سهل انگاری ، ساده اندیشی  و ذوق زندگی نسبت به تحصیلات جدی دوره دکتری، آقای فخارزاده نمی شود و به مصاحبه دقیق خود ادامه می دهد و در بین مصاحبه به اعتماد به نفس و پشتکار او پی می برد، فراموش نکنیم که در عرصه علم مدیریت به این نتیجه رسیده اند که 50% قدرت مدیریت ذاتی بوده و 50% آنرا اکتسابی می دانند. مصاحبه کننده از آقای فخارزاده می خواهد که چرا فکر می کنید درکار بیمه موفق خواهید شد؟ و ایشان با اعتماد به نفس کامل پاسخ می دهدکه شما کتاب های آموزشی خود را توام با بروشور های مربوط بدهید و من قول می دهم که موفق خواهم شد! وکارمند مصاحبه گر 5 کتاب قطور را به ایشان می دهد و آقای فخارزاده در امتحان مربوطه موفق می شوند، معذالک شرکت بیمه متروپالیتن با تکیه بر اصول و احترام به کسب آموزش و تجربه و حفظ حقوق جامعه نمایندگان حرفه ای بیمه عمراو را با آنکه دکتری داشته اند فقط و فقط مامور وصول حق بیمه های عمر فروخته شده  ناچیز(هفته ای حدود 5 سنت حق بیمه هربیمه نامه) نمایندگان بیمه عمر قدیمی و فقط در خیابان 47 نیویورک می کنند و اجازه نمی دهند در سایر خیابان های نیویورک فعالیت کنند و نامبرده با سخت کوشی نه تنها این حق بیمه ها را وصول می کنند بلکه به افرادی که تازه ازدواج کرده یا بچه دار شده یا امکان اقتصادی جدیدی پیدا کرده بودند پیشهاد خرید بیمه عمر را می کنند و عملا به عنوان یک سلزمن (بازاریاب) بیمه قبول می شوند و مدتی بعد نماینده رسمی بیمه عمر می گردند و سپس اجازه فعالیت در ایالت های مختلف آمریکا را بدست می آورند و مراحل ترقی را از یک نماینده معمولی بیمه عمردر شرکت بیمهMetlife تا مدیریت ارشد فروش طی می کنند. تا حدیکه سالها بعد شرکت بیمه Metlife تصمیم می گیرد او را (وایس پرزیدنت) شرکت کند که نمی پذیرند و به شغل فروش بیمه عمر ادامه می دهند و حتی قبل از انقلاب ایران شرکت AIG تصمیم می گیرد ایشان را مدیر عامل شعبه خود در ایران (شرکت بیمه بین المللی ایران و آمریکا) بکنند که باز نمی پذیرند، و به مدیریت ارشد فروش بیمه های عمرخود ادامه میدهند. فخارزاده درچندین سازمان و موسسه بیمه ای مختلف سمت های اجرائی داشته و افتخارات و عناوین بسیاری را از آن خود کرده است ،وی هر ساله قریب به40 سخنرانی در نقاط مختلف جهان دارد. شرکت Metlife سالانه حدود 000/200 دلار"کلیه هزینه های دفتر ایشان را در نیوجرسی"می دهد و علاوه برپرادخت کارمزد به شکل ویژه ای که در سطور بعد تشریح خواهد شد او را بیمه کامل درمان و بازنشستگی کرده اند و در سن 65 سالگی ایشان به سن بازنشستگی می رسند و مستمری بازنشستگی او مبلغ 618/431 دلار در سال و اندوخته بازنشستگی 924/839/5 دلار می شود که رقم بسیار بالا و جذب کننده ای بوده است در حالیکه سرمایه بیمه عمر ایشان در این سال 114/206/11 دلار بود ولی آقای فخارزاده خود را بازنشسته نمی دانند و مایل بودند به کار خود ادامه دهند و اینک 25 سال است که بعد از سن بازنشستگی (65 سالگی) همچنان با سلامت و روحیه بهتر و موفقیت های بیشتر مشغول بکارند . شرکت Metlife به دلیل همین عملکرد دکتر فخارزاده سن بازنشستگی را دیگر 65 سال نمی داند و کسانی که مایلند از آن سن به بعد بازکارکنند قبول کرده و آنرا به صورت مقررات داخلی خود پذیرفته است.

 شرکت بیمه Metlife به طرق مختلف نمایندگان بیمه عمر خود را مورد تشویق قرار میدهد از جمله سایر نمایندگان را سالی یکبار و آقای دکتر فخارزاده را سالی 2 بار با هزینه خود در هتل های 5 ستاره بسیار لوکس در نقاط زیبای جهان مثل هاوایی، نیس و موناکو طی 4 الی 5 روز دعوت می کند و ضمن تفریح و استراحت مهمانان به تبادل نظر و آموزش تجربه های نوین فروش می پردازند.

شرکت Metlife برای دکتر فخارزاده و خوش نامی، شهرت، تجربه، دانش، قلم و تسلط او به سخنرانی ارزش زیادی قائل است ودرمقابل خواسته ها و مشکلاتی که در بین صدور بیمه نامه های عمر او ایجاد می شود انعطاف زیادی دارد و اصولاً نظر او را حجت می داند و از اینکه نامبرده در اقصی نقاط جهان سالانه حدود 40سخنرانی دارد به خود می بالد و از آموزش ها و سخنرانی های او در میان شرکت های بیمه به جهت بار تبلیغی خوبی که برای این شرکت دارد استقبال می کند.

انواع بیمه عمری را که می فروشند.

تنوع فروش بیمه های عمر در شرکت Metlife بسیار زیاد می باشد در سالهای اخیر این تنوع بیشتر هم شده است . اما آنچه مسلم است بیمه مختلط عمر و پس انداز که در ایران بنام بیمه عمر و پس انداز مشهور بوده است به دلیل آنکه منافع بیمه شده را به صورت کامل حفظ نمی کند و به روز نیست دیگر به ندرت بفروش میرود و به جایآن بیمه عمر یونیورسال لایف (بیمه عمر جهانی = بیمه عمر و سرمایه گذاری) که با منافع بیمه شده در جهان امروز نزدیک و بیمه نامه به روز شده است فروش میرود. پس انداز و اندوخته بیمه نامه با انواع سرمایه گذاری کم ریسک _متوسط ریسک و پر ریسک توام گردیده و سودهای مختلفی در پایان بیمه نامه در انتظار بیمه شده است ، این بیمه نامه علاوه بر پوشش خطر فوت طبیعی دارای پوشش های فوت ناشی از حوادث ، بیماری های خاص و از کارافتادگی بیمه شده می باشد.

کارمزد آن در سال اول بیمه نامه 50% و در3 سال بعد هرسال 11% و از سال پنجم به بعد 3% می باشد.

غیر از بیمه نامه یونیورسال لایف بیمه تمام عمر (Whole lifeدر جامعه آمریکای شمالی بسیار مطرح می باشد که این بیمه نامه مورد علاقه و اعتقاد و محصول اولیست که آقای فخارزاده پیشنهاد می کنند. کارمزد آن در سال اول بیمه نامه 50% و در 3 سال بعد هر سال 11% و از سال پنجم به بعد 3% می باشد. علاوه بر بیمه نامه تمام عمر بیمه عمر زمانی (Term Insurance) نیز در شرکت های بیمه عمر آمریکای شمالی مطرح است و کارمزد آن در سال اول 40% و در سال های دوم تا چهارم 11% و از سال پنجم به بعد 3% می باشد.

نکته بسیار مهم: فروشندگان بیمه عمر دائم زیرنظر بوده و آمار فروش بیمه عمر آنها و بویژه ادامه حیات بیمه نامه کنترل می شود، چون اگر بیمه نامه ای ادامه نیابد به ضرر شرکت بیمه ، خود بیمه شده و اقتصاد ملی است و طبعا نماینده بیمه هم متضرر می شود بر این اساس مقررات خاصی برای این مورد به تصویب رسیده است، از جمله اینکه هر نماینده بیمه عمر از جمله آقای دکتر مهدی فخارزاده تا 10 % پرتفوی آنان در سال چنانچه دچار حق بیمه معوقه (عدم پرداخت حق بیمه) گردد بلامانع است و بیش از آن یعنی چنانچه آمار بیمه نامه های معوق عمر بالاتر از 10% باشد و اگر بالاتر از 30% گردد دیگر کارمزد وصولی 3% را در آن سال نمی گیرند و اگر آمارحق بیمه معوقه بین 10 تا 30% باشد به نسبت آمار حق بیمه معوقه از میزان 3% کم می شود. طبیعی است اگر فروشنده بیمه عمر دارای حق بیمه درشتری باشد مثلا برای سرمایه بیمه 28 ملیون دلار بیمه تمام عمر حق بیمه ای معادل 000/450 دلار در سال پرداخت می شود که در صورت معوق ماندن همین یک بیمه نامه به ادامه پرداخت میزان کارمزد 3% لطمعه می خورد. سیاست تشویقی هم وجود دارد از جمله اینکه نمایندگان بیمه عمر موفق مثل آقای دکتر فخارزاده اگر بیمه های عمر با سرمایه بالاتر داشته باشند کارمزد سال اول آنان بجای 50% گاه به صورت تشویقی تا 70% نیز پرداخت می شود. پرداخت میزان کارمزد بیمه های عمر در شرکت Metlife  وسایر شرکت های بیمه آمریکا به صورت اتفاقی تعیین نشده است و حداقل بیش از 100 سال تجربه و مطالعه در آن نهفته است، اصولاً مهد طراحی ، تکوین و تکامل بیمه های عمر جدید در آمریکا و کاناداست و آنان به تجربه دریافته اند که فروش بیمه عمر بسیار سخت بوده و فروشنده آنان اگر بخواهد حرفه ای عمل کند در حقیقت هنرمند یست که بایستی جبران هزینه های او پیشاپیش طراحی و تدوین گردد، یک فروشنده بیمه عمر می بایستی لباس آراسته، اتومبیلی مناسب، دفترکاری قشنگ،پرسنلی آموزش ایده و مسلط و سازمانی داشته باشد درحالیکه از هر 10 نفری را که ویزیت میکند در شرایط مالی ا الی نفر ممکن است بیمه بخرند و این فروشنده بیمه از پیش می بایستی هزینه های ویزیت خود را بپردازد غیر از آن وقتی که بیمه عمر را می فروشند می بایستی خود را برای 10 الی 20 سال و حتی تمام عمر آماده کند تا به این مشتری سرویس دهد بنابراین در سالهای اولیه بیمه نامه عمر فروشنده بیمه بایستی کارمزدی را دریافت کند که بتواند بکار حرفه ای خود ادامه دهد و هرگونه دست کاری میزان این کارمزد یا کاهش آن در بازار بسیار جوان بیمه عمر در ایران می تواند به ضد توسعه بیمه عمر تبدیل شود و به هیچ وجه نباید مدیریت سعی و خطا را در مورد پرداخت کارمزد بیمه عمر جاری کرد و بالعکس راه رفته شرکت های بیمه عمر موفق دنیا را در پیش گیریم تا این بیمه هم در ایران توسعه و کمال یابد.

 یادآوری می کنم که اگر کارمزد یک بیمه نامه شخص ثالث، بدنه، آتش سوزی و مسولیت را در 20 سال آینده ضرب کنیم، کارمزد دریافتی طی این مدت به مراتب از کارمزد 5 ساله اول بیمه نامه بیشتر می شود.

چگونگی فروش انواع بیمه عمر در آمریکا و ایران

متاسفانه در ایران تنوع زیادی برای محصولات بیمه عمر وجود ندارد و بیمه یونیورسال لایف (عمر و سرمایه گذاری) با اسامی مختلف در شرکت های بیمه بفروش میرود در حالیکه این بیمه در آمریکا ی شمالی تنوعات مختلفی دارد که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

*بیمه عمر زمانی: این بیمه در آمریکا از 000/50 دلار تا دهها ملیون دلار حتی تا 100 ملیون دلار به شرط سلامت بیمه شده و انجام معاینات پزشکی صادر می گردد، این بیمه را افراد تازه متولد شده تا سن 70 سالگی می توانند بخرند و پوشش خطر فوت طبیعی توام با الحاقیه های تکمیلی مانند حوادث و از کارافتادگی کلی و دائم بیمه شده می باشد. این بیمه را افرادی که کم درآمدند یا پول خود را در جای دیگر سرمایه گذاری میکنند ولی البته به ریسک فوت نیز معتقد می خرند، بعد از شروع بیمه نامه می شود به سادگی آنرا تبدیل به بیمه تمام عمر یا بیمه عمر و سرمایه گذاری نمود. حق بیمه در سالهای اولیه کودکی و جوانی ارزان بوده ولی در سالهای پیری به شدت بالا می رود و یکی از این ایرادات این بیمه نامه همین است در حالیکه اندوخته ای نیز در بیمه نامه وجود ندارد.

*بیمه یونیورسال لایف (عمر و سرمایه گذاری) : در دهه های اخیر مورد استقبال قرار گرفته است و در ایران نیز مطرح شده است و برای کسانی که هم نگران عواقب فوت خود بوده و در عین حال به دنبال اندوخته ای هستند و قادر به پرداخت حق بیمه نیز می باشند مناسب است و برای افراد نوزاد و تا 70 سالگی صادر می شود سرمایه بیمه می تواند از 000/50 دلار تا دهها ملیون دلار و حتی 100 ملیون دلار مشروط به سلامت بیمه شده، نتیجه دلخواه چکاب او، قدرت پرداخت حق بیمه بیمه گذار و موقعیت اقتصادی او دارد.

*بیمه تمام عمر: مشهورترین بیمه عمر در آمریکا و بیشترین بیمه عمریست که دکتر مهدی فخارزاده فروخته و می فروشد افراد نوزاد تا 85 سالگی به شرط سلامت آنرا می خرند و پوشش آن تا آخرین دقایق عمر بیمه شده وجود دارد، در سنین بالا شرکت بیمه این بیمه را به هرکسی نمی فروشد مگر آنکه در درجه اول سلامت باشد و چکاب او این را ثابت کند ، دوم اینکه بیمه شده بایستی دلائل قانع کننده برای خرید آن ارائه کند، از جمله اینکه چون مالیات و بویژه مالیات بر ارث با دقت و قدرت دریافت می شود، افراد ثروتمند بعد از فوت خود گاه ارزش 50% اموال خود را به عنوان مالیات می پردازند و برای حفظ استاندارد اقتصادی خانواده اقدام به خرید این بیمه نامه می کنند. البته شرکت بیمه به میزان درآمد او و موقعیت اقتصادیش نیز توجه خاص میکند الحاقیه تکمیلی حادثه تا سن 70 سالگی وجود داشته و بیمه بیماری های خاص و از کارافتادگی تا سن 65 سالگی ادامه دارد. پرداخت غرامت بعد از بروز از کارافتادگی نیز وجود دارد مثلا بعد از 60 روز یا 90 روز از شروع کارافتادگی علاوه بر قطع دریافت حق بیمه ماهانه 2000 دلار به بیمه شده پرداخت می گردد. این بیمه دارای اندوخته مناسبی است که در طول زمان افزایش چشم گیری دارد و حق بیمه  آن به صورت سالانه و در تمام عمر و بیشتر به صورت پرداخت حق بیمه برای مدت خاصی مثلا 15 سال می باشد و از آن به بعد پرداخت حق بیمه متوقف شده و مزایای بیمه نامه مجاناً ادامه می یابد. به عنوان مثال یک شخصی 52 ساله سالانه 700/18 دلار به عنوان حق بیمه و برای فقط15 سال میدهد و بعد از 15 سال 631/337 دلار اندوخته دارد و اگر آنرا بگیرد ضرر میکند چون سال بعد 262/353 دلار می گیرد و سال بعد از آن 211/368 دلار گرفته و 25 سال بعد از قطع حق بیمه (15سال اولیه) مبلغ 993/509 دلار می گیرد.که برای دوران بازنشستگی بیمه شده بسیار مفید است و چنین مزایا و اندوخته ای در بیمه عمر و سرمایه گذاری او وجود ندارد.  

یادآوری: بیمه های فوق را می توان به صورت مشترک و طی یک بیمه نامه بین زن و شوهر ، پدر و فرزند و چند شریک در یک شرکت هم صادر شود.

رابطه دکتر مهدی فخارزاده با شرکت بیمه مترو پالیتن (Metlife)

درطی57 سال گذشته (از سال1955) تا به حال رابطه دکترمهدی فخارزاده با شرکت بیمه Metlife براساس وفاداری واحترام متقابل بوده است، واقعیت براین است که هر نماینده بیمه ای و بویژه یک فروشنده بیمه عمر می بایستی قبل از آغاز کارش به 3 اصل اساسی معتقد باشد:

1- به خود ایمان داشته باشد 2- به شرکت خود معتقد باشد 3- به محصول بیمه ای که می فروشد اطمینان داشته باشد.

دکتر فخارزاده پیوسته از بدو شروع نوجوانی وکار بخود ایمان، باور و اعتماد داشته است و این اعتماد به نفس در طی سالهای گذشته تکوین ، تکامل و با رورتر شده است، او پیوسته از کارکردن با شرکت بیمه Metlife بخود می بالد و با اعتماد و اعتقادی شگفت آور از این شرکت دفاع می کند، همچنین او باور راسخ دارد که طرح های بیمه عمرآن شرکت نه تنها بهترین محصولیست که می فروشد همینطور یقین دارد که اصولاً او از بیمه گذار حق بیمه ای  نمی گیرد! بلکه بیمه گذار حق بیمه را مانند پولی از یک جیب خود به جیب دیگر می گذارد! با این تفاوت که شرکت بیمه Metlife بر جیب دوم او(اندوخته بیمه نامه عمر) به خوبی نظارت می کند، و این اندوخته را بزرگتر و بزرگتر می کند و در زمان حیات و ممات بیمه شده برای او از هر جهت مفید است. همچنین اعتقاد عمیق دارد که شغل نماینده بیمه عمر بهترین شغل شریف ، مفید و موثر دنیا می باشد، چون مشاور بیمه در نهایت به هرجهت در زندگی و فوت بیمه شده برای او و خانواده اش مفید خواهد بود و آنها را به خوبی حمایت می کند و این ایمان او به محصول بیمه عمر در تمام بیان، حرکات و ارائه و معرفی طرح های بیمه عمر او با آنکه هزاران بار آنرا برای مشتریان خود تعریف کرده است کاملاً مشهود است. جالب تر اینکه وقتی با بیمه گذار جدیدی که تازه آشنا شده قرار ملاقات می گذارد و می خواهد طرح بیمه عمر را معرفی کند، بعداز هزاران هزاربار تشریح بیمه های عمر با کمال تازگی و علاقه همان تعریف هارا تکرار می کند، بطوریکه شنونده احساس می کند آنها را برای اولین باراست که می شنود! این وفاداری دکتر مهدی فخارزاده به شرکت بیمه Metlifeو محصول آن در 57 سال گذشته قابل تعمق و آموزنده است. بی شک در همه این سالها شرکت های بی شمار بیمه در آمریکا سعی داشته اند او را به سمت خود جذب نمایند زیراکه نفس کارکردن او برای هر شرکت بیمه ای باعث افتخار و تبلیغ آن شرکت بیمه و جذب نمایندگان بیمه عمر دیگر ، مشتریان جدید و پیوند افتخارات او برای آن شرکت بیمه می شود، اما او وفادارانه همکاری با شرکت بیمه  Metlife را ادامه داده است و این ایمان و وفاداری او بی تردید یک شبه اتفاق نیفتاده است بلکه به اعتبار، نوع بیمه ها، سطح خدمات و سرویس های بیمه Metlife به بیمه گذاران او و نیز به احترام ، پشتیبانی و حمایت هائی است که شرکت بیمه Metlife از او کرده و می کند. هم ارتباط دارد، حداقل حمایت این شرکت در پرداخت هزینه های دفتر او که بالغ بر 000/200 دلار درسال است نهفته است، گذشته از آن این شرکت بیمه پیوسته از نظرات اصلاحی ، تجربه ها، آموزه ها ، دانش فنی ، مقالات و سخنرانی های او استقبال و استفاده کرده است.روابط دکتر مهدی فخارزاده با کارکنان شرکت بیمه Metlife بسیاراحترام آمیز، توام با تشکر دائمی و بذله گوئی است، بطوریکه هریک از کارکنان این شرکت بیمه حتی درپایین ترین پست سازمانی هم از دیدن اوخوشحال شده و به شعف می آیند، چون او پیوسته سعی داشته است با برخورد مناسب آنان را خوشحال کند. او معتقد است که شرکت بیمه بدون سازمان فروش حرفه ای هرگز موفق نخواهد شد و در عین حال ایمان دارد که هر نماینده بیمه عمر حرفه ای نیز بدون سرویس، خدمات و زحمات کارکنان شرکت بیمه به موفقیت دست نمی یابد و اعتقاد عمیق دارد که این رابطه احترام آمیز می بایستی 2 طرفه باشد.

دکتر فخارزاده و عینیت بخشی به اخلاق حرفه ای در عمل

اشاره شد که انجمن  MDRTمعروف به میزگرد میلیون دلاری به " عنوان انجمن برتر ملیونرهای حرفه ای ، در سال 1927 میلادی تاسیس گردیده ، این انجمن ، به عنوان یک انجمن مستقل و بین المللی متشکل از نزدیک به 000/36 نفر از حرفه ای ترین فروشندگان بیمه عمر و خدمات مالی، از بیش از 430 کمپانی در 78 کشور دنیاست. اعضایMDRT همگی دارای دانش و معلومات استثنایی و اثبات شده ، پایبند ی شدید به اصول اخلاقی و خدمات دهی به مشتریان خود می باشند، اعضای MDRT در سطوح بین المللی ، به عنوان برترین فروشندگان استاندارد در زمینه تجارت بیمه های عمر و خدمات مالی شناخته می شوند" (1)

منشور اخلاقی MDRT دارای 7 بند بسیار با ارزش است که اعضای آن می بایستی به آن معتقد بوده و به آنها عمل کنند. به نظر این نویسنده و براساس تجربه 40 ساله خود 2 اصل اول و دوم بسیار با اهمیت ترمی باشد که آنها را ذکر می کنیم  :

1- همواره سود و منفعت مشتریان خود را بالاتر از سود و منفعت شخصی خود قرار دهید.

2- حفظ و برقراری بالاتراین استاندارد های شایستگی حرفه ای و ارائه برترین مشاوره های ممکن به مشتریان از طریق حفظ و بهبود شایستگی ها ، مهارت ها و دانش خود.

_____________________________________________________

دکتر فخارزاده الگوی حقیقی و واقعی و عینیت اهداف منشور اخلاقی MDRT است و بی دلیل نیست که به عنوان یک استاد واقعی در عالیترین سطوح با این انجمن همکاری داشته و دارد. همگی ایرانیانی که موفق شده اند در جلسات سالیانه MDRTدرآمریکای شمالی حضور یابند نقش فعال دکتر فخارزاده را شاهد بوده اند واحترام عمیقی را که شرکت کنندگان درجلسات MDRTبرای ایشان قائلند را از نزدیک لمس کرده اند،

بی دلیل نیست که دکتر فخارزاده 29 بار (در طی 29 سال) در سطح عالی (TOP of table)  عضو این انجمن شده است .

فراموش نکنیم که کسانی که عضو MDRT می گردند بایستی از بدو عضویت حتی در سطح اولیه (Quilify member) به منشور اخلاقی فوق معتقد بوده و به آن عمل کنند و صد البته که در سطوح دیگر مانند (Cort of table ) و (TOP of table) عضو مربوط دیگر یک عضو عادی نیست و نه تنها می بایستی به منشور اخلاقی MDRT معتقد بوده و عمل کند بلکه این انجمن و طبعاً شرکت بیمه متبوعش، جامعه نمایندگان بیمه عمرو بیمه گذاران او وی را به چشم یک استراتژیست دارای صلاحیت برنامه ریزی مالی برای مشتریان خود می دانند و توقع دارند که ضمن اعتقاد و عمل به منشور اخلاقی MDRT " اخلاق حرفه ای" را تمام و کمال در عملکرد او ببینند.

دکتر فخار زاده در ملاقات با هر مشتری جدید نمونه بارز این "اخلاق حرفه ای" بوده و هست، من خود شاهد چندین ویزیت ایشان با مشتریان تازه بوده ام و صمیمانه می گویم که از صداقت ، عملکرد، دقت نظر، اطلاع رسانی و تکنیک های برتر ایشان در فروش صحیح بیمه عمر به وجد آمده ام، او به هر مشتری جدید آنگونه اطلاع رسانی می کند که گوئی اولین مشتری اوست! و با صبوری، چهره ای گشاده، هنر شنونده بودن سخنان مشتری، در عین دانش فنی، تحصیلات عالی، تجارب عمیق و شهرت بین المللی با بیمه گذار ارتباط صمیمانه ایجاد کرده و او را دوست خود نموده و اعتماد او را بر می انگیزاند. او ایمان دارد که فروشنده بیمه عمر ی که در قرار ملاقات با مشتری دائم حرف بزند و شنونده نباشد بازنده فروش بیمه عمر است ، با لعکس هر زمان که بیمه گذار احتمالی حرف میزند و سخن می گوید (حتی اگر نامربوط به بحث باشد) بایستی سر تا پاشنونده باشیم و با دقت و علاقه به چهره او نگاه کنیم و واقعاً گوش دهیم نه بشنویم و از اطلاعات عنوان شده در سخنان مشتری برای فروش بموقع خود استفاده ببریم. وحتی با طرح سوالات کلیدی به موقع او را به حرف زدن تشویق کنیم، البته مدیریت این ملاقات و ابتکار عمل مذاکره به عهده فروشنده بیمه عمر است ولی بایستی به مشتری اجازه دهیم حرف بزند. وقتی در مذاکره فروش بیمه عمر نوبت به حرف های دکتر فخارزاده در یک ملاقات حضوری میرسد او همچنان با چهره گشاده، بذله گوئی، تسلط بر کار با طرح سوال های به جا مانند یک تحلیلگراقتصادی یک استراتژیست مالی وحامی مدافع منافع حال و آتی مشتری با طرح سئوالاتی بجا و پخته مانند سن، موقعیت خانوادگی، تعداد فرزندان، درآمد ماهیانه، ملک یا ملک های شخصی مشتری، میزان پس اندازها و میزان سهام او ، انواع بیمه ای که دارد ، چگونگی بیمه اجتماعی او ، وضعیت و میزان مالیات بیمه گذار در حال و آینده و نگرانی هایش سوال می کند و در حضور مشتری آنها را  می نویسد و مانند مشاور دلسوز، صدیق و محرم آنگاه به طراحی نوع بیمه عمر او (بیشتربیمه تمام عمر) یا ترکیبی از چند بیمه عمر (تمام عمر، بیمه عمر و سرمایه گذاری و بیمه عمر زمانی) می پردازد و درحقیقت مشتری را کاملا آماده می کند که توانمند گردد که بتواند تصمیمی آگاهانه برای پیشنهاد او و نوع بیمه ای که معرفی می کند بگیرد، سپس بعد از حداقل 1 الی 2 ساعت وحتی پیگیری های بعدی قرارداد را منعقد می کند و با علاقه و حسن برخورد دائمی او را برای چکاب بیمه عمر (اگر لازم باشد) آماده کرده و سپس بیمه نامه صادر شده و پی گیری می گردد.

چنین الگوئی و عملکردی در بالاترین سطح دانش فنی و استاندارد فروش عینیت تام و تمامی برای الگو برداری و الهام گیری برای فروشندگان بیمه عمر در ایران است. او با آنکه اجازه فعالیت در تمام رشته های بیمه اموال در اکثریت ایالت های آمریکا را هم دارد ولی در همه این سالها صرفا در رشته فروش بیمه عمر کار کرده و  به آن افتخار می کند، او به اصول حرفه ای کاملا وفادار است، و بیمه های عمری را که می فروشد تناسب با موقعیت اقتصادی، خانوادگی و قدرت پرداخت حق بیمه مشتری داشته و به گونه ای آنها را طراحی می کند که در روز وقوع حادثه یا نیاز مالی، سرمایه بیمه واقعا مشکل گشا باشد و خانواده یا خود بیمه شده را حمایت کند . بنابراین مشتری بعد از خرید بیمه نامه با رضایت کامل خود را با یک برنامه  اقتصادی شخصی روبرو می بیند و سرمایه بیمه او می تواند کاملاً خانواده اش را در روز فوت او حمایت کند و به استاندارد خانواده اقتصادی او لطمه نخورد و حتی میزان مالیات بر ارث و موجودی اموال او در روز فوت پیش بینی و محاسبه می گردد. بنابراین فروش حداقل بیمه نامه عمر و صرفا به این دلیل که فروش اتفاق بیفتد و آمارفروش فراهم شود برخلاف آموزه ها، باور ها و اخلاف حرفه ای اوست و سرمایه بیمه و نوع آن حتما باید در یک برنامه ریزی دقیق بدست آید، و به معنی دیگراو مدیریت ریسک می کند. نکته جالب اینکه برای جلوگیری از معوقه شدن حق بیمه نیز برنامه ریزی دقیق و پی گیری مداوم دارد و علاوه بر آنکه صدور بیمه نامه های عمر در آمریکا کاملاً دیجیتال است ، معذالک ایشان جعبه کارتکس جالب، تجربه شده و با ارزشی از خلاصه اطلاعات مشتریان خود را در دفتر خویش دارند که من از نزدیک در نیوجرسی آنها را دیده ام و سپس بادقت نظر ایشان و با کمک برنامه کامپیوتری شرکت بیمه Metlife و پیگیری کارکنانشان بیمه نامه های فروخته شده را پی گیری کامل می کنند و مشتریان خود را راهنمائی مجدد می نمایند تا در موقعیت های بهتر بیمه نامه عمر زمانی آنها را تبدیل به بیمه تمام عمر یا بیمه عمر و سرمایه گذاری کنند یا سرمایه آنها را بیشتر کرده یا طرح های جدید را اطلاع رسانی نمایند. در مقام مقایسه ضمن احترام عمیق و خضوع و خشوعی که در مقابل فروشندگان بیمه عمرحرفه ای دارم که در ایران دارای مدرک MDRT هستند و کوشش فراوانی هم به حق کشیده اند، اما اجازه می خواهم به افراد انگشت شماری که این مدرک را دارند یادآوری بکنم که صرفاً داشتن این مدرک برای آنها حق خاص و ویژه ای ایجاد نمی کند و نبایستی آنها و یا شرکت بیمه آنها را مغرور کرده یا به اشتباه، سهل اندیشی و ساده انگاری بیفکند که آنها بهترین و کاملترین هستند. داشتن مدرک MDRTبدون عمل به منشور اخلاقی MDRT کاملاً بی معنی است و حتی لطمه زننده به نام MDRT و جامعه نمایندگان حرفه ای بیمه عمر است." فروش 5 دقیقه ای" تز بسیار مسخره و سطحی و غیر اصولی است ، مگر میشود زندگی اقتصادی یک شخص را در حیات و ممات او صرف 5 دقیقه تحلیل کرد؟! و برای او برنامه ریزی اقتصادی و طراحی بیمه عمر کرد!!

در 5 دقیقه اول بیمه گذار محال است که بیمه عمر از شما بخرد فقط در 5 دقیقه اول می توان یا برخورد اولیه مناسب و زبان بدن اثر گذار او را علاقه مند کنیم که به پیشنهاد تان توجه کند در غیر اینصورت در همان 5 ثانیه اول مشتری حتما تصمیم می گیرد که از شما بیمه عمر نخرد. فروش یک بیمه نامه عمر 5 ملیون تومانی با حداقل حق بیمه به هرکس با هر سن، موقعیت، درآمد و شغلی صرفاً و برای آنکه فروشی کرده باشیم حتی کافی برای هزینه تشریفات دادن ناهار یا شام به خانواده شخص فوت شده هم نیست! بایستی به منشور اخلاقی MDRT و اخلاق حرفه ای وفادار باشیم، حرفه ای عمل کنیم تا بازار بیمه های عمر به سامان برسد و رشد اصولی یابد.

مکارم اخلاق شخصی آقای دکتر مهدی فخارزاده

با صراحت و بدور از هر تملقی و به دلیل شناخت همه جانبه ای که از زندگی آقای دکتر فخارزاده یکی از استادان محبوب و عزیزم در طی سالیان طولانی کسب کرده ام او "یک اتفاق ویژه در جهان ما"،"یک تجسم زندگی شاهکارگونه"،"یک الگوئی با شکوه از نماینده حرفه ای بیمه عمر برای همه نمایندگان بیمه عمر دنیا"، "یک عینیت در اخلاق حرفه ای" ،"تبلور مکارم اخلاق عارفانه ایرانی" و بالاخره "یک پدربزرگ دوست داشتنی" برای همه ماست. او با آنکه 90 سال از عمر پربرکتش می گذرد همچنان سالم، سرحال، با نشاط، بذله گو و پرانرژی روزانه و ساعات طولانی از 5صبح تا 10شب به کار پر ثمرش به شکلی عاشقانه می پردازد و با این توصیف که یک چهره بین المللی بوده، در عالی ترین سطح دانشگاهی درس خوانده در قلب تمدن آمریکا زندگی کرده و کار می کند، سالانه چند صد هزار دلار درآمد دارد، خانه تابستانی او در نزدیکی نیویورک در چندین هکتار و در یک قصرچند صد ساله است و خانه زمستانی اش نیز در نیوجرسی به شکل یک خانه لوکس است اما تواضع، ادب ، ایمان و زندگیش نشان از یک زندگی عارفانه دارد،اگر"انسان عارف"را به معنی"انسان خود آگاه"بدانیم او به خوبی این"خود آگاهی"را از طریق"خودشناسی و هستی شناسی"دریافته و میداند که تولد هریک از ما در جهان هستی اتفاقی نیست. بلکه تک تک ما در پروژه عظیم خداوند یک"انتخاب زیبا" هستیم و زندگی یکباره ما"در یک ضیافت الوهی"یکباره و تکرار ناشدنی سپری می شود، ما آمده ایم که با سرگذشت خودمان زندگی را با شکوه تر، زیباتر، عمیق تر و عاشقانه تر بسازیم و سپس با مرگمان به دریای بی کران وحدت خداوندی برگردیم. بقول آن نویسنده:"جهان یک عرصه تئاتر بزرگ است که کارگردان آن خداوند بوده،سن تئاتر دنیاست، ما بازیگرانی بیش نیستیم، تنها نقش مثبت یا منفی را در حضور خداوند بازی می کنیم! دکتر مهدی فخارزاده به حق این"نقش مثبت"را خوب فهمیده است و"زندگی را به رقص درآورده"، "زندگی را ستایش کرده" و"فهم عاشقانه هستی" (1) را خوب می داند، او خوب میداند که درجهان هستی هرکسی بایستی "ماموریت ویژه خود دراین کره خاکی بفهمد" و بداند برای چه آمده؟و برای چه میرود؟ و هرکس می بایستی با رفتن خود و با عمل خویش و در حیطه خانواده، اطرافیان و کارش جهان خوب ما را زیباتر بکند و برود و آنگاه در رحمت و برکت بی پایان خداوند غنوده و قرار بگیرد. متاسفانه تعدادی از مردمان زمانه ما به علت کج اندیشی، عدم باور به خویش و عدم ایمان به خالق و معمار بزرگ هستی در خیالی بیمار گونه و بی هدف می آیند، به جمع مال می پردازند، ظاهراً زنده اند !اما زندگی نمی کنند و میروند! و بقول"نیچه" آنان "بسیاران بیهوده زی"هستنند، ولی کسانی هم هستند که بیهوده زندگی نمی کنند و به زندگی زیبائی، شکوه، معنی و طراوت می بخشند و لحظه لحظه عمرشان به گسترش برکت سفره مردم منتهی می شود و خوشابحال اینگونه مردمان! دکتر فخارزاده از این دست مردمان زمانه می باشد و برای صدق برداشتم از شخصیت او به ذکر گوشه هایی از مکارم اخلاقی ایشان به صورت اجمال می پردازم:

روابط با خانواده پدری: او احترام عمیقی برای یاد پدر، مادر، خانه پدری، برادران و خواهران نسبی خود قائل است و از ذکر کلمه برادر یا خواهر ناتنی به بعضی از آنان بیزار است و همه آنها را برادر و خواهرحقیقی خویش دانسته و حتی همه انسان ها را برادر و خواهر خویش میداند او به همه برادران و خواهران خود بعد از موفقیت خویش درآمریکا کمک کرده تا به آمریکا بروند و مدارج تحصیلی را طی کرده و زندگی آسوده ای داشته باشند.

رابطه با خانواده خود: رابطه دکتر مهدی فخارزاده با خانواده سببی خویش نیز به شکل ویژه ای عاشقانه و احترام آمیز است و با آنکه حدود 60 سال از ازدواج او با همسرشان خانم سیگرون(ازدواج در 1953) می گذرد

(1) مراجعه کنید به کتاب های استاد مسیحا برزگر: "رقص زندگی" چاپ سوم "درستایش زندگی" چاپ سوم "فهم عاشقانه هستی" چاپ سوم – نشر ذهن آویز

همچنان به هم عشق می ورزند و در"داشته ها و نداشته ها" نیز پیوسته شریک هم بوده اند. رابطه با فرزندان نیز در عین آزادی انسانی آنها بسیار احترام آمیز و توام با توسعه فرهنگ ایرانی بوده است، و به همین دلیل برای همه آنها اسامی ایرانی انتخاب شده است در حالیکه مادرشان آمریکایی- ایسلندی است. جالب آنکه همسر او نیز به خوبی فارسی را به صورت سلیس صحبت می کنند.

ایمان به خداوند: او با تمام وجود معتقد است که این خواست خداوند است که بعد از فوت حدود 10 نفر از خواهران و برادران او و بقیه خواهران و برادران تاکنون زنده مانده و زندگی آبرومندانه ای داشته اند، او پیوسته در سخنان خود به یاد خود و دیگران می آورد که خودش در درگاه خداوندی هیچ است و هر موقعیتی که دارد از ناحیه اوست و تنها خداوند است که به او عزت داده است. دکتر فخارزاده از بدو جوانی در ایران و آمریکا پیوسته بی ریا و بدون آنکه بخواهد از مذهب خویش پلی برای مال دنیا بسازد نماز خوانده است، و علاوه برآن به نیایش و شکرگذاری در درگاه خداوند در طی هرلحظه و هرروز ادامه می دهد. فراموش نکنیم که در قلب آمریکا و بویژه در ایالت نیویورک و اطراف آن بعد از واقعه 11سپتامبر همه چیز و همه کس زیر نظر پلیس آمریکا مانیتورینگ می شود و بویژه با مسلمانان و آداب آنها برخورد خاص وگاه توام با بدبینی می گردد ولی او ابائی ندارد که در همه احوال و حتی در سخنرانی خود از اینکه مسلمان و ایرانی است به خود ببالد و هیچ تردیدی در نماز خواندن خود نداشته باشد، جالب اینکه او ضمن داشتن تحصیلات بسیار عالی و دانش فنی عمیق و گسترده و شاخص بودن در صنعت بیمه جهانی در تصمیمات مهم خود بسیار مشورت می کند و در موارد خاص از جمله سفر اخیر خود به ایران متوسل به استخاره هم می گردد!

احترام به فرهنگ ایرانی:دکتر فخارزاده به فرهنگ ایرانی خود ارج می نهد و نه تنها مثل بعضی از ایرانی های  نادر مقیم آمریکا آنرا تحقیر نمی کند بلکه زبان ایرانی را به خوبی صحبت کرده و به خانواده خویش هم آموزش داده است. او بعد از 60 سال زندگی در آمریکا حتی المقدور از اداء کلمات انگلیسی دوری می کند مگر آنکه کلمه مترادف فارسی را به خاطر نیاورد، غذاها و آداب و رسوم کشور زادگاهش را به شدت دوست دارد، با عرفان ایرانی_اسلامی آشنا است و با اشعار شعرای بزرگ ایران مثل مولوی و حافظ انس دارد.

توجه به امور خیریه : او از آندسته ایرانیانی نیست که سعی بر جمع آوری حرص آلود مال برای خانواده و اداره مالیات داشته باشند بلکه به صرف قسمتی از در آمد خویش برای امور خیریه معتقد بوده و هست و همیشه در این امر پیش قدم می باشد. و ذکر کردیم که حتی به سهم خود از ارث پدری نیز رغبتی نداشته و آنرا برای صرف امور خیریه و توام با مبالغ هنگفتی از ثروت خویش در آمریکا بلوکه کرده است.

نداشتن کبر و غرور: او در اوج موفقیت مالی، شغلی و طی کردن مدارج ترقی در سطح جهان بسیار ساده، صمیمی و متواضع است و برای همه و اندیشه های دیگران احترام قائل است و هرگز سعی نکرده که اندیشه خویش را بر دیگران تحمیل نماید و بالعکس شنونده خوب اندیشه دیگران هم بوده است، با او بودن فضای صمیمی "دوست داشتن"، "شادی"و"خودمانی بودن"را می آفریند.

احترام به رقبا: او رقبای خویش را رفقای خود می داند! و نه تنها آنان را انکار و نفی نمی کند بلکه معتقد است آنان نیز به سهم خویش به توسعه فرهنگ بیمه می پردازند و سر خوان گسترده نعمات خداوندی نشسته اند و او این سفره خداوندی را کافی، وسیع و ابدی می داند و به همین دلیل از بیان تجربه ها و آموخته هایش به رقبای خویش هیچ تردیدی ندارد.

احترام به مردمان کشورش: او برای ایرانی ها اعم از آنانی که درآمریکا زندگی می کنند یا در ایران هستند چه همکارش باشند یا نباشند احترام خاصی قائل است و از ذکر تجربه هایش برای آنان و حتی کمک به هر ایرانی که در سر راهش قرار می گیرد کوتاهی نکرده است .او با کمال افتخار و گشاده روئی با هر ایرانی که درآمریکا و ایران مواجه می شود مسرور می گردد و مانند بعضی از ایرانیان نادر درآمریکا که عار دارند با ایرانیان دیگر برخورد کنند نیست! بلکه قسمتی از و قت او در آمریکا صرف شرکت درگفتگوهای رسانه های ایرانی می شود.

تقویت انجمن های حرفه ای: او پیوسته در انجمن های حرفه ای مانند MDRTعضو بوده و به هر شکل در تقویت این انجمن ها و نشر افکار خود و دیگران توسط این انجمن ها کوشیده است.

 نشر علم ، اندیشه و تجارب خود: او مکرر در همه سال های گذشته با چاپ کتاب، درج مقاله ، ایراد سخنرانی (قریب به 40 سخنرانی سالانه در سطح دنیا) و مصاحبه، دانش فنی، اندیشه و تجارب خود را با سخنانی فاخر و خودمانی با خوانندگان و شنوندگان خود درمیان گذاشته است و از توسعه علم و دانش خویش دریغ نداشته و دچار"خست در گسترش دانش خود" نبوده و آموزش دیگران را "زکات دانائی"خویش دانسته و معتقد است که جهان هستی ما هوشمند و یکپارچه بوده و به کسانی که مال، دانش ، تجربه و وقت خویش را برای پیشرفت زندگی دیگران بخشش می کنند ارزش قائل است و براساس فرهنگ عارفانه ما نه تنها این قبیل افراد محدود نمی شوند، بلکه تکثیر می یابند، پیشرفت می کنند، وسعت مال و زندگی یافته و عزت می یابند. نکته مهم اینست که سخنرانی های ایشان و حتی در بیان معمولی او در عین انتخاب کلمات فاخر و بدور از پیچیدگی و حرفهای غیر قابل فهم و متظاهرانه با عمق فراوان و کلماتی ساده توام با بذله گوئی و احترام به شنونده و شنیدن سخنان و نظرات آنان و بشکلی قصه گونه، دلکش و بدون استفاده از یادداشت حتی در سمینار های بین المللی می باشد و این یکی از رازهای موفقیت های اوست.    

لباس آراسته و زیبا : لباس ایشان نیز بسیار با دقت آراسته و زیبا انتخاب می شود. اصولا در جهان امروز لباس مناسب، آراسته و زیبا و بدور از هرگونه جلوه گری نشان از اعتماد به نفس فردی است که آن لباس را می پوشد و در عین حال نوعی ادب اجتماعی است. فراموش نکنیم که دکتر فخارزاده در طی سال حدود 40 سخنرانی در سطح دنیا دارد و در خود آمریکا نیز دائم در جلسات حرفه ای و شغلی شرکت می نماید و در این جلسات مدیران صنعت بیمه و فروشندگان بیمه دارای لباس های آراسته و مناسبند، گذشته از آن پوشیدن لباس با این ویژگی ها در حضور مشتری نشان از اعتبار، اقتدار و احترام فروشنده بیمه دارد یکی از دلائل قبول طرح بیمه عمر از طرف مشتری قبول شخصیت فروشنده در همان برخورد اولیه است که فروشنده با پیام غیرکلامی و زبان بدن و لباس آراسته این اعتماد را می آفریند. اما بطور خلاصه دکتر فخارزاده با انتخاب لباس های مناسب، آراسته، فاخر و دقت در رنگ کت، شلوار، پیراهن، جوراب و هماهنگی آنها با رنگ کراوات و کفش در حقیقت چند پیام مثبت را خلق می کند:

1- من اعتماد به نفس دارم و برای خود و بدنم که روح خداوندی در آنست ارزش قائلم و به همین دلیل آنرا در لباس مناسب می پوشانم. 2- من نماینده یک شرکت معتبر و مقتدر هستم که مخاطب من می تواند به آن تکیه و اعتماد کند. 3- من با پوشیدن لباس آراسته، مناسب و زیبا به بینندگان و بویژه مشتریان بیمه خود پیام میدهم که برای آنان و ملاقات با آنان ارزش و احترام قائلم و از دیدن آنان خوشحالم. 4- من با پوشیدن بهترین لباس های خود به خداوند، شعور کیهانی و عالم هستی  می فهمانم که ازآنان بسیار شاکرم و خوشحالم که مرا انتخاب کرده اند که متولد شوم و به عالم زیبا و این سیاره با شکوه قدم بگذارم.

چهره گشاده، تبسم بر لب و سرور باطنی: گذشته از آنکه زندگی سالم و توام با موفقیت پی درپی دکتر فخارزاده درآمریکا موجب سرور او شده است، اما چون زندگیش عارفانه و سرشار از ایمان به خداوند و شکر گذاری پیوسته است دچار یک سرور باطنی عمیق گشته که این سرور و شادی اتصال به سرور کیهانی دارد و آرزوی همه عرفای جهان است. اصولاً انسان عارف، بخشنده و مهربان که مردمان زمانه خود را بندگان خداوند و تجلی خداوند در زمین میداند بمرور لطیف و لطیف تر شده و در نهایت به یک سرور باطنی و ظاهری میرسد، بویژه آنکه او این سرور را توام با یک بذله گوئی مودبانه و با نمک فرهنگ ایرانی آمیخته است.

نظم در امور، بزرگی روح، ادب در همه موارد: سالها پیش در سفر ایشان به ایران برای اولین بار او را ملاقات کردم در نوروز آنسال برایشان کارت تبریک پست کردم بعد ازآن سال هر زمان که خواستم دراسفند آن سال کارت تبریک نوروز رازودتر بر ایشان بفرستم با شگفتی شاهد بودم که کارت تبریک ایشان بسیار زودتر از تصمیم من، به ایران می رسید! و وقتی به کنجکاوی خود درمورد عمل ادب آمیزشان ادامه دادم متوجه شدم که نظمی آهنین و در عین توام با نرمش و دل آسودگی در کلیه  امور دارند و با آنکه سن پدر مرا دارند معذالک با بزرگی روح وادب فراوان به من و سایرآشنایان خود احترام می کنند و سایر امور زندگی را نیز به همین شیوه می گذرانند.

جلب قلوب دیگران: علاوه بر تسخیر قلب های شنوندگان اعم از مشتریان بیمه و مستمعین سمینار های خود، ایشان با دادن هدیه به هر مناسبت، دعوت به رستوران های زیبا و صرف ناهار یا شام، پاسخ سریع تلفن تماس گیرندگان، ترتیب یک ملاقات حضوری، برطرف کردن یک مشکل و پاسخ یک خواسته و حتی یک بذله گوئی بجا قلب دیگران را به سوی خویش جلب می کند.

بیان قصه گونه و نگاه لطیف و مستقیم به مخاطب: علاوه بر همه صفات نیک ودانش فنی و تجارب بین المللی ایشان با استفاده از فرهنگ ایرانی بیانی قصه مانند، فاخر، مودبانه و در عین حال با نگاهی مهربان و لطیف به چهره مخاطب مستقیماً و با توجه خیره می شوند و این هم یکی دیگر از رازهای موفقیت اوست.

آینده بازاریابی در جهان: (1)

فیلیپ کاتلر(پدر بازاریابی نوین): "با افزایش دانایی نسبت به بازاریابی می خواهیم مردم ثروتمند تر و شادتر زندگی کنند."، اضافه می شود:" بازاریابی در هزاره سوم، فراتر از نگاه سنتی و مدرن است. اینک بازاریابی به بهبود کیفیت زندگی انسانها می اندیشد. بازاریابی علاقه مند است به عنوان ابزار موثر در خدمت جامعه و زندگی انسانها مورد استفاده قرار گیرد. نخبگان بازاریابی جهان نظیر فیلیپ کاتلر بر این باورند که از بازاریابی برای دستیابی به هدفهای بهبود و توسعه نظیر بهداشت و آموزش در ظرفیت های پائین استفاده شده است،  به گفته کاتلر، خشنود کننده ترین شغل بازاریابی این است که دیگر کوکاکولا و خمیردندان نفروشید بلکه تعلیم و تربیت و سلامتی بیشتر را برای مردم عرضه کنید و در کیفیت زندگی آنان تفاوتی واقعی ایجاد کنید"

جهانی بیندیش و بومی عمل کن:

با توجه به نظر فیلیپ کاتلر به نظر می رسد که دکتر مهدی فخارزاده اینک مثل هزاران نفر از فروشندگان حرفه ای و برتر بیمه عمر در جهان به تعلیم و تربیت و سلامتی مردم این سیاره زیبای خداوند پیوسته توجه داشته و به آن عمل کرده است ودرسخن آخر علی رغم آنکه گفتنی های بسیار دیگری درمورد دکترمهدی فخارزاده دارم که امیدوارم درآینده آنها را نیز بگویم و بنویسم. احساس می کنم او از سالها پیش آنچه را که فیلیپ کاتلر به آن رسیده توسعه داده است و اضافه می کنم که او تجسم واقعی شعار" جهانی بیندیش و بومی عمل کن" می باشد.

1: به نقل از بروشور دعوت به سمینار 5/3/1390 جزیره کیش"سمینار بین المللی بازاریابی فیلیپ کاتلر"به وسیله شرکت  TMBAبا مدیریت عامل دکتر پرویز درگی 

هر زمان که پای سخن فاخر و زیبای او می نشینم احساس زیر در دلم جوانه زده و تولد می یابد:

در ذهنم فضای خانه ای ساده، صمیمی و دوست داشتنی را در دهه 1320 درهوای پاک تهرانی خلوت را درخیابان خراسان می بینیم که ازپشت بام آن به علت باران ساعاتی پیش بوی مست کننده کاه گل به مشام میرسد، در حیاط زیبای این خانه درماه اردیبهشت بوی گل بهارنارنج درخت نارنج باغچه کوچک به مشام می رسد و آمیخته با بوی گل های اطلسی و بهاری باغچه شده است، درحوض زیبا و رنگ شده با رنگ لاجوردی چندین ماهی جست و خیز کرده و چند هندوانه و چند نارنج در آب حوض خودنمائی می کند، روی تخت چوبی بزرگی در کنار حوض فرش دست بافت زیبائی چشم نوازی می نماید و در گوشه آن سماور نفتی به جوش آمده و قوری چای خوش عطری روی آن دم کشیده وما را وسوسه می کند، پدر بزرگ دوست داشتنی، خوش چهره و خندان خود را می بینم که با وقار، متانت و با سخنانی عمیق و فاخر اما قصه گونه و ساده به ما فرزندان خود که در اطراف او جمع شده ایم با نگاهی مهربان می نگرد و به سخنان خود ادامه میدهد، رادیولامپی خانه ما نیز ترانه زیبائی را از بنان پخش می کند، ترانه رادیو برای چند لحظه قطع شده و گوینده رادیو می گوید: "مدیران موفق در قرن حاضر کسانی هستند که جهانی می اندیشند و بومی عمل می کنند" و سپس ادامه پخش ترانه بنان را می شنوم که در زیر صدای رسای پدر بزرگ مهربان خودمان فضای شاعرانه و دلچسبی را خلق کرده است، دقت که می کنم می بینم پدر بزرگ خوب ما دکتر مهدی فخارزاده تجسم همان کسی است که گوینده رادیو می گفت